Posted by: agajavi | 15/05/2009

Rathlin Island

Wyspa Rathlin zlokalizowana 6 mil od Ballycastle w hrabstwie Antrim. Stajac na tej ziemi w oddali widzimy wybrzeze Szkocji, od ktorego dzieli nas zaledwie 9 mil. Z Ballycastle plyniemy moze nie w zbytnio komfortowych warunkach ok 45min. Doplywamy do portu Church Bay i nie badzcie zaskoczeni ze zobaczycie tylko kilka domow… a na dobra restauracje to raczej nie mozna co liczyc, ba nawet na slaba… przynajmniej tak bylo w okresie jesiennym, moze w okresie letnim dziala tam cos wiecej :)Przy dobrej pogodzie mozna wynajac rower i na wlasna reke zwiedzic wyspe, ale istnieje tez mozliwosc zwiedzania busem (osobiscie nie polecam) ale kiedy pogoda nie jest laskawa to moze i warto pomyslec o takiej opcji.

20080914-IMGP2025

20080914-IMGP2059

Wyspa Rathlin.

Wyspa jest uksztaltowana w ksztalcie litery L, a jej dlugosc to 4 i 3 mile oraz przcietna szerokosc ok 1 mili. Klifowe wybrzeze w niektorych miejscach dochodzi do 200 stop wysokosci. Jest zamieszkala przez zaskakujaco niewielka ilosc ludzi (ok 300 moze mniej). Istnieje niewielka tablica upamietniajaca 500 mieszkancow, ktorzy w czasie Wielkiego Glodu w latach 1845-1848 wyemigrowali do Ameryki lub do Anglii.

20080914-IMGP2034

Nabrzeze portowe Church Bay.

W zwiazku z niewielka skala urbanizacji wyspy wiekszosc drog ktore istnieja to drogi przystosowane do ruchu pieszego, rowerowego, a tylko jedna ciagnaca sie wzdluz wyspy to droga kolowa co i tak moze byc zaskakujace skoro prawie nikt z nich nie korzysta poniewaz liczne samochodow mozna policzyc na palcach🙂. Dobra strona takiego stanu rzeczy jest cisza, ktora sprzyja rozwojowi ptasiego sanktuarium na wyspie ktore mozemy obserwowac z ptasiego obserwatorium. Rathlin jest znany z roznorodnosci roslinnosci, ktora zdobi jej zbocza.

20080914-IMGP2037

Zachodnia latarnia oraz obserwatorium ptakow.

20080914-IMGP2040

Klify na ktorych rok w rok ptaki zakladaja swoje gniazda.

Poza ptasia kolonia na wyspie znajduje sie rowniez kolonia fok morskich. ktora mozna obserwowac z dosc bliskiej odleglosci.

20080914-IMGP2065

20080914-IMGP2070

Sa jednak dosc strachliwe z natury wiec trzeba bardzo otroznie, pamietajac ze to jest ich dom, wiec szanujmy ich prywatnosc.

20080914-IMGP2062

Opuszczona halupa.

Jak prawie kazde miejsce w Irlandi tak i ta wyspa posiada swoje legendy i mity, zyjace w ludzkich umyslach przez setki lat.  Jedna z najwazniejszych i szeroko znanej legendy sa dzieci Lira ktore spedzily na tej wyspie czesc swojego czasu zaklete w Labedzie, kolejna legenda zwana Klatwa rodu McDonnells mowi o szkockim klanie rzadzacym wodami zatoki oraz wodami pomiedzy wyspa a wybrzezem Szkocji. Angielski rzad chcac ukrocic piractwo na tych ziemiach uwiezil w roku 1551 przywodce klanu Sorley Boy McDonnell. W roku 1575 w zwiazku z niegasnacym procederem piractwa zostal wydany dekret ktory mowil iz kazda osoba znaleziona na tej wyspie powinna byc traktowana jako pirat i zabita bez litosci…  Kolejna legend zwana The Banshee ktora opowiada o duchu kobiety ktora pojawia sie umierajacym osobom a rozpoznawalna jest po placzu ktory przypomina cos pomiedzy wyciem wilka a lkaniem kobiety. Mowi sie ze objawia sie pod postacia mlodej kobiety, dojrzalej kobiety, wiedzmy, lub starej praczki ktora stara sie sprac krew z ubrania osoby bliskiej smierci. Zwykle nosi peleryne kapturem lub jej twarz zakryta jest woalem. Zgodnie z legenda miala objawiac sie czlonkom irlandzkich rodow takich jak: O’Neills, O’Briens, O’Connors, O’Grady, Cavanaghs. Coz ludzie zawsze lubili sie bac🙂.

Faktem jednak jest iz Rathlin powinien byc znany rowniez z pierwszej transmisji radiowej z Rathlin do Ballycastle w roku 1898. Transmisja zostala przygotowana przez Guglielmo Marconi z dwoma asystentami Kemp i Glanville.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: