Posted by: agajavi | 29/01/2009

Howth

Wycieczka do Howth( Binn Éadair) to kolejna propozycja na krotki wypad z Dublina. ok 20 minut kolejka i jestesmy na miejscu. Howth to miesteczko ulubione przez Irlandzkich bogaczy, ktorzy tutaj w poblizu stolicy zdecydowali  sie zamieszkac. Ale to chyba nie jest dla nas teraz wazne, chyba ze ktos lubi spedzac czas polujac na autografy. Ze stacji kolejowej udajemy sie do portu rybackiego gdzie na zakonczenie wyprawy mozna kupic swieze ryby, albo zjesc cos zanim wrocimu do miasta.

20080920-imgp2235

W samym porcie czeka nas niespodzianka😉 Przemile foki, potrafia pokazac jak ze sa znawcami ryb. Widzialam jedna sytuacje kiedy jeden z pracownikow rzucil jej swieza rybe (akurat wypakowywali je z kutra) foczka zlapala ja w pysk po sekundzie stwierdziwszy ze jednak to nie ten gatunek ktory lubi wypuscila ta martwa biedna rybe do wody, i oczekiwala na kolejna.

dscn0535

20080920-imgp2228

Widok wejscia do portu.

20080920-imgp2232

No to w droge. Po lewej stronie przystajn i budynek towarzystwa jachtowego, po prawej kika kawiarni i restauracji. Na dobra kawe nie ma co liczyc wiec be wiekszego sentymentu przejdziemy do dalszej czesci naszej wycieczki. Idac na brzegiem morza spotkamy kolejna porcje niezapomnianych widokow do ktorych nieraz powrocimy. Sama droga zajmie nam jakies 2 godziny marszu (wszystko dlatego czy zdecydujemy sie na odszukanie sciezki do latarni morskiej ktora jest kulminacyjnym punktem programu czy nie).

20080920-imgp2239

Jako droge powrotna mozemy wybrac krotsza trase przez miasteczko, ktore w niczym sie nie wyroznia od innych miasteczek irlandzkich. Spokojna cicha okolica…

dscn0565

W Howth czekaja nas jeszcze inne atrakcje o ktorych pewni sie nie dowiemy dopoki nie wezmiemy jakiegos przewodnika do reki.

Tym razem poszlam w dokladnie odwrotnym kierunku do tego ktory obieraja turysci. Po opuszczeniu stacji kolejki skierowalam sie w prawa strone aby po jakis 100-200 m dotrzec do krzyzowania ze znakami wskazujacymi pole golfowe, oraz jakis kosciolek pod wezwaniej maryjnym wybudowany na tym miejscu w roku 1866. Projekt zostal stworzony przez James’a Edward’a  Rogers’a ktorego projekt zaadoptowal wieze istniejacgo na tym miejscu kosciola. Kosciolek ten byl i mozna powiediec ze nadal jest czescia kompleksu zamkowego, pomimo iz jest zlokalizowany jaby poza murami zamkowymi.

20090510-IMGP5732

a tak z ciekawosci moze teraz zerkniemy za otaczajacy go mur.

20090510-IMGP5730

pewnie niektorych moze zaskoczyc takie otoczenie kosciola… nie powiem ja rowniez naleze do tej grupy.

Nie zbaczajac juz z obranej wczesniej sciezki udalam sie w poszukiwaniu mojego celu wyprawy. Przechodzac przez brame wjazdowa zobaczylam jakies oznaczenie o szkole kucharskiej w pobliskim zamku, jednoczesnie odczuwajac nieprzyjemny zapach powietrza przesyconego czosnkiem… hmm, zpacha niewiadomego pochodzenia staralam sobie wytlumaczyc obecnoscia kwiatostanow dzikiego czosnku w pobliskich zaroslach, ktory czasami potrafi smierdzic niesamowicie.

20090510-IMGP5734

20090510-IMGP5735

brama wjazdowa do cuchnacego czosnkiem zamku, to tak dla pewnosci gdyby ktos chcial sie wybrac w to miejsce.

Od bramy do zabudowan zamkowych dzieli nas dystans 200 moze 300 metrow, i tak sobie mysle ze moze czas na zaznajomienie sie z krotka historia tego miejsca ( w koncu to jakby nie bylo to kilka minut spacerkiem🙂 ). Wiemy ze pierwszy zamek ktory powstal w tym miasteczku najprawdopodobniej byl zlokalizowany w poblizu okraglej wiezy gorujacej nad Howth na co wskazywalyby wzgledy bezpieczenstwa obronnego, ktore jakby determinowaly lokalizacje fortecy. Obecny zamek oraz jego lokalizacja wiazana jest z osoba Christophera XIV ktory postanowil wybudowac rodowa siedzibe w wieku XV i tak z biegiem lat zostala uformowana bryla istniejacej zabudowy. Najbardziej znaczaca przebudowa miala miejsce w polowie XVII wieku za czasow panujacego na tych wlosciach Nicholasa. Okolo 1738 roku zamek przeszedl kolejna rozbudowe.

20090510-IMGP5749

widok dziedzinca zamkowego.

20090510-IMGP5740

jedna z wiez zamowych, niestety obecnie w ruinie…

20090510-IMGP5743

Gazony przy schodach paradnych we wnetrzu dziedzinca.

20090510-IMGP5755

widok na pole golfowe od strony zielenca znajdujacego sie przed dziedzincem wejsciowym

20090510-IMGP5763

Widok drzew rosnacych na brzegu cieku wodnego w parku zamkowym

20090510-IMGP5776

pole golfowe

20090510-IMGP5786

Rhododendrony porastajace zbocze pobliskiego wzgorza (wejscie obok hotelu centrum golfowego)

Przy zamku znajduje sie muzeum maszyn i pojazdow mechanicznych, ale to co dla mni bylo najwazniejsze to ogrod rhododendronowy, imponujacy … teraz kiedy juz wiem jak to wyglada moge powiedziec iz nawet bardzo imponujacy, czarujacy, z uzekajacymi widokami …  Zaskakujaca lokalizacja, dosc duze zalozenie … coz wiecej mozna dodac. Ogrod znajduje sie na zboczu gory ktora wjezdzajac do Howth mamy po prawej stronie.

20090510-IMGP5789

20090510-IMGP5797

na sczyt wzgorza prowadzi sciezka wycieta w galeziach rozanecznikow.

20090510-IMGP5802

Widok zamku oraz pola golfowego.

20090510-IMGP5811

Widok na zatoke dublinska

20090510-IMGP5831FileDownload,8423,en

Widok na zatoke dublinska

20090510-IMGP5812

W dole rozkwitajace rozaneczniki…

opracowanie ktore znalazlam szukajac informacji o tym zamku, publikacja ma charakter historyczno-konserwacyjny, wiec moze okazac sie trosze przynudnawa dla niektorych osob. plik w formacie pdf.

cdn … byc moze🙂


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: